Imagine Studiu

Exista inca un procent semnificativ de persoane din comunitatea de SEO si marketing online care subestimeaza sau ignora influenta utilizarii diacriticelor asupra pozitionarii in motoarele de cautare.

Printre conceptiile eronate larg rapandite referitor la diacritice se numara:

  • "Motoarele de cautare trateaza la fel termenii cu si fara diacritice"
  • "Impactul utilizarii termenilor cu sau fara diacritice este nesemnificativ"
  • "Google este suficient de inteligent sa inteleaga corespondenta dintre termenii cu si fara diacritice"

Desi Google poate intelege ca termenii cu si fara diacritice sunt "inruditi", exista diferente semnificative in modul in care acestia sunt indexati si rankati. Rezultatele si pozitiile din SERP (Search Engine Results Page) pot varia, iar diferentele din volumul de cautari si variatiile rezultatelor pot influenta direct impactul asupra traficului unui site.

Pentru a intelege mai bine aceasta influenta, am realizat o analiza detaliata pe un site cu un set de date extins, concentrandu-ne pe performanta site-ului pentru termenii cu si fara diacritice si pe efectele lor asupra pozitionarii in SERP (Search Engine Results Page).


Pasii urmati in cadrul analizei:

1. Identificarea cuvintelor cheie cu si fara diacritice pentru care site-ul rankeaza 

Am extras toate cuvintele cheie pentru care site-ul studiat rankeaza, atat in versiunea cu diacritice, cat si fara. Apoi, am analizat volumul de cautari si pozitiile ocupate pentru fiecare varianta.

2. Analiza pozitiilor si a volumelor de cautari

Am evaluat diferentele dintre termenii cu si fara diacritice, observand impactul acestora asupra vizibilitatii si traficului inregistrat de site.

3. Analiza influentei autoritatii domeniului

Pentru o perspectiva suplimentara, am analizat atat performanta unui competitor cu o autoritate a domeniului (DR) mica, precum si a unui competitor cu o autoritate a domeniului mare. 

Site-urile au fost alese dupa volumul mare de cuvinte cheie comun. Atat site-ul principal analizat cat si site-urile competitoare folosesc diacritice si au pagini de produs asemanatoare, fara mari variatii de continut.


Descoperirile studiului

A. Desi Google rankeaza site-ul principal analizat pentru o serie extinsa de cuvinte cheie cu diacritice, acelasi site nu apare deloc pe Google pentru 40% din variantele fara diacritice ale acelorasi termeni.

Mai exact pentru 40,75% din varianta termenilor fara diacritice, site-ul analizat nu apare in primele 10 pagini de rezultate ale cautarii pe Google.

Printre termenii in varianta fara diacritice pentru care site-ul nu apare deloc se numara cuvinte cheie cu volume de cautari lunare de ordinul zecilor de mii.


B. Termenii cu diacritice pentru care site-ul a obtinut pozitii au impreuna un volum de 12.530 de cautari lunare.

Variantele acelorasi termeni fara diacritice, unde site-ul nu apare in 40% din cazuri, totalizeaza 226.750 de cautari lunare.

Site-ul pierde vizibilitate pentru un minim de 65.000 de cautari lunare, fara a lua in calcul variantele long-tail si alte expresii relevante pentru care ar putea sa aparea.


C. Pozitionarea termenilor in top 3 sau pe prima pagina pentru site-urile ce contin diacritice sunt influentate de autoritatea domeniului.


Din 4900 de termeni comuni, site-ul principal analizat, cu autoritate medie (DR ~30) are 600 de termeni pe pozitia 1-3.

Site-ul cu autoritate mica (DR ~5) are 105 termeni comuni pe pozitia 1-3.

Site-ul cu autoritate mare (DR ~60) are 3476 de termeni comuni pe pozitia 1-3.


Sansele unui site care foloseste diacritice de a ajunge atat in primele pozitii pe Google, cat si pe prima sau a doua pagina a rezultatelor Google, sunt influentate de scorul de autoritate al domeniului. Un scor mai mic implica un risc mai mare si sanse reduse de a fi vizibil in rezultate.


Concluzii

Utilizarea diacriticelor in strategia de SEO si continut poate influenta semnificativ vizibilitatea unui site, afectand pozitionarea acestuia pentru termenii cu volum mare de cautari.

Se recomanda adaptarea textelor la formatul optim pentru mediul in care sunt publicate:

  • Fara diacritice: pentru site-uri si postari online, unde variantele fara diacritice sunt mai frecvent cautate.
  • Cu diacritice: pentru materiale destinate tiparului, unde acuratetea lingvistica este mai importanta.

Aceasta adaptare poate preveni pierderi semnificative de trafic organic si oportunitati de conversie.